Usein kysyttyjä kysymyksiä
Mistä sähkön hinta muodostuu?
Kotitalousasiakkaan sähkön hinta muodostuu sähköenergian myyntihinnasta, sähkön siirtohinnasta sekä sähköverosta, arvonlisäverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Sähkön vähittäismyyntihinta sisältää sekä sähkön hankinnan että sen myynnin. Sähkön siirtohinta sisältää jakelu-, alue- ja kantaverkkosiirrot. Sähkövero peritään kokonaisuudessaan siirtomaksun yhteydessä. Arvonlisävero peritään sekä energia- että siirtomaksusta. Sähköenergian osuuden voi kilpailuttaa.
Kuinka suuri on siirron osuus sähkölaskusta?
Sähkönsiirron osuus on karkeasti noin kolmannes sähkölaskusta. Toisen kolmanneksen muodostaa sähköenergia (myynti). Kolmannes sähkölaskusta on veroa ja veronluonteisia maksuja.
Miksi saan kaksi sähkölaskua?
Sähkön hinta muodostuu sähköenergian myyntihinnasta ja sähkön siirtohinnasta. Koska sähkön siirto ja myynti on eriytetty toisistaan, saat kaksi laskua. Kulutetun sähköenergian laskuttaa sähkönmyyjäsi ja sähkön siirron se sähköverkkoyhtiö, jonka jakeluverkkoalueella asuntosi sijaitsee.
Mistä löydän viime vuoden kulutustietoni?
Energiankulutusta voi seurata Online –palvelustamme. Siellä kulutusta voi seurata tunti-, kuukausi- ja vuositasolla. Voit myös käyttää Datahubin palvelua.
Mistä kaukolämpölasku muodostuu?
Kaukolämpölasku muodostuu energiamaksusta ja perusmaksusta.
Mitä tarkoittaa jäähdytys? Entä ominaiskulutus?
Jäähdytys tarkoittaa kaukolämmön meno- ja paluulämpötilan erotusta. Mitä suurempi jäähdytys on, sitä paremmin rakennuksen kaukolämmityslaitteet toimivat. Talvella jäähdytys on suurempi kuin kesällä. Ominaiskulutus tarkoittaa energian kulutusta rakennuskuutiometriä kohden (kWh/m3).
Hanasta tulee vihreää vettä / ojassamme on vihreää vettä, miten toimin?
Vihreä vesi on kaukolämpövettä. Vesi on värjätty, jotta mahdolliset vuodot havaitaan helpommin. Mikäli hanasta tulee vihreää vettä, ota yhteyttä putkimieheen tai isännöitsijään. Mikäli vihreää vettä näkyy maastossa (kaukolämpövuoto) ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Olen hukannut laskuni, kuinka toimin?
Voit tarkistaa laskutilanteesi Online- kulutusportaalista tai soittamalla asiakaspalveluumme.
Miksi sähkölaskujen suuruus vaihtelee niin paljon?
Lähes kaikissa suomalaiskodeissa on tunneittain sähkönkulutuksen mittaava etäluettava mittari. Etäluennan myötä sähkönkulutusta ei enää arvioida, vaan saat aina sähkönkäyttöösi perustuvan laskun. Talvella sähköä kuluu yleensä enemmän kuin kesällä, joten myös laskut ovat isommat. Lisäksi vuodet eivät ole samanlaisia keskenään ja kylmänä talvena energiaa menee enemmän lämmitykseen. Jos suuri lasku tuottaa ongelmia, kannattaa ottaa yhteyttä ennen eräpäivää asiakaspalveluumme ja sopia joustosta maksuaikatauluun.
En pysty maksamaan laskua eräpäivään mennessä, mitä teen? Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ennen laskun eräpäivää, katsotaan yhdessä mitä asialle voidaan tehdä.
Olen muuttamassa ja tarvitsen sähkösopimuksen. Mitä minun pitää tehdä?
Tee sähkösopimus noin kaksi viikkoa ennen muuttoa, ettei tavaroita tarvitse kantaa pimeässä! Sopimuksen teko hoituu sähkön myyjän kanssa. Jos muuttoon on alle viisi vuorokautta, soittamalla myyjän asiakaspalveluun saat sopimuksen nopeammin voimaan.
Olen muuttanut ja unohdin tehdä sähkösopimuksen. Mitäs nyt?
Soita sähkön myyjän asiakaspalveluun, jotta sopimus saadaan mahdollisimman pian voimaan. Varaudu, että muuttohetkellä asunnossa ei välttämättä ole sähköjä tai ne katkeavat yllättäen. Verkkoyhtiöt ovat velvoitettuja katkaisemaan sähköt sopimuksettomista asunnoista. Jos sähköt on ehditty katkaista, ne kytketään maksutta yleensä sopimuksen tekoa seuraavana arkipäivänä. Tätä nopeammasta kytkennästä peritään verkkoyhtiön hinnaston mukainen maksu.
Olen ostanut omakotitalon ja muuttamassa siihen. Riittääkö, että teen sähkösopimuksen uuteen osoitteeseen?
Pelkkä sähkösopimuksen tekeminen ei riitä. Kiinteistökaupassa kannattaa muistaa, että sähkö-, kaukolämpö- ja vesiliittymä ovat irtainta omaisuutta eivätkä se siirry uudelle omistajalle automaattisesti. Liittymien siirto kannattaakin mainita aina kauppakirjassa. Ilman pätevää kirjallista selvitystä emme voi siirtää liittymissopimusta. Tällöin voit joutua tekemään uuden liittymissopimuksen ja maksamaan hinnaston mukaisen liittymismaksun.
Mitä teen, jos asunnostani katkeaa sähköt?
Jos sähköt on poikki koko lähialueelta, tarkista ensimmäisenä huolto- ja häiriötiedotteet. Syy on usein jo selvillä ja tiedotteissa kerrotaan myös arvion korjausajasta aina, kun mahdollista. Häiriötiedotteet ja häiriökartta ovat esillä etusivullamme, lisäksi pyrimme tiedottamaan poikkeustilanteista myös tekstiviestipalvelumme kautta.
Jos sähköt on poikki vain sinun asunnostasi, tarkista sulakkeet. Jos sulakkeet ovat kunnossa ja olet vasta muuttanut, oletko muistanut tehdä sähkösopimuksen? Jos sopimus on jäänyt tekemättä, soita sähkön myyjän asiakaspalveluun, jotta sopimus saadaan mahdollisimman pian voimaan. Verkkoyhtiö kytkee sähköt asuntoon yleensä seuraavan arkipäivän aikana sopimuksen voimaantulosta. Tätä nopeammasta kytkennästä peritään verkkoyhtiön hinnaston mukainen maksu.