Kuntalaisten kokemuksia infrapalveluiden laadusta

Keminmaan Energia ja Vesi Oy:n tutkimus kuntalaisten kokemuksista liittyen infrapalveluiden laatuun.

Joulukuussa 2018 sata satunnaisotannalla valittua Keminmaan kuntalaista osallistui puhelinhaastattelulla toteutettuun kyselyyn koskien infrapalveluiden laatua. Kyselyä laajennettiin myös yhtiön toimialan ulkopuolelle mm. teiden kunnossapitoon ja katuvalaistukseen.

Tutkimuksen loppuraportissa on nostettu esiin useita onnistumisia sekä myös kehityskohteita. Loppuraportti on tarkoitus julkaista laajemmin osana yhtiön vuosikertomusta 2018, ohessa muutamia kuntalaisilta saatuja toistuvia vastauksia.

Sähkönsiirron ja vesihuollon varallaolijoiden tavoitettavuus häiriötilanteessa koettiin hyväksi, mutta muutama vastaaja oli kokenut yhteystietojen löytymisen vaikeana.  Vuoden 2019 alussa sähkönsiirto-, kaukolämpö ja vesiliiketoiminnat ovat yhdistyneet ja olemme sijoittaneet päivystyspuhelinnumerot uusille kmev.fi-verkkosivuille entistä helpommin asiakkaiden saataville.

Taajamassa katuvalaistus ja teiden kunnossapito koettiin kuntalaisten mielestä suhteellisen hyvin hoidetuksi, mutta parannettavaa olisi haja-asutus alueilla.

Kunnossapitotöiden turvallisuus on huomioitu kuntalaisten mielestä hyvin ja siihen tulee kiinnittää huomiota myös jatkossa. Palvelukatkot ja jakeluhäiriöt lisäävät turvattomuuden tunnetta.

Kuntalaisten mielestä kunnossapitotöistä pitäisi tiedottaa paremmin ja työmaan siisteyteen tulisi kiinnittää huomiota, jotta asiaan ei jouduttaisi palaamaan reklamoimalla. Olemme valinneet ilmoituskanavaksi verkkosivustomme ja Facebook-sivut, lisäksi sähkönjakeluasiakkaat voivat halutessaan aktivoida palvelun, joka ilmoittaa tekstiviestillä katkoksista alueen sähkönjakelussa.

Erityisen paljon kiitosta saimme hyvästä asiakaspalvelusta ja asioiden hoitamisen helppoudesta, ongelmatilanteiden korjaaminen koettiin nopeaksi ja ystävälliseksi.

Kiitämme vastaajia hyvästä ja rakentavasta palautteesta. Jatkamme työtä turvallisuuden, toimitusvarmuuden sekä asiantuntevan ja nopean palvelun kehittämiseksi myös tulevaisuudessa.